سازه مانند هر جسمی پس از نصب در معرض بارهای اعمالی و شرایط مختلف جوی و محیطی قرار می گیرد. شرایط مذکور می توانند سبب کاهش کیفیت اجزای سازه شوند. خوردگی از جمله عوامل مرسوم است. یکی دیگر از عواملی که در سازه های تحت اثر بارهای دینامیکی، خستگی است. ایجاد یا گسترش ترکهای مویی و حتی باز شدن پیچها در این سازه ها می تواند اتفاق بیفتد. از این رو، نگهداری سازه و در صورت نیاز ترمیم یا تعمیر خرابی ها یکی از جنبه های اجتناب ناپذیر کار است.

چندی قبل برای نصب تابلوی تبلیغاتی روی یکی از پلهای عابر پیاده از اینجانب نظر مشورتی خواسته شد که آیا پل مذکور تحمل بارهای باد ناشی از نصب تابلو را دارد؟ با بازدید از پل به موضوع جالب توجهی برخورد نمودم. بخش عمده ای از مهره پیچهای اتصال پل به پایه باز شده بود.

مهره های باز شده اتصال پل به پایه

هرچند ممکن است در زمان اجرای پل، مهره ها کاملا سفت نشده باشند ولی احتمال شل شدن آنها نیز در اثر بارهای ارتعاشی وجود دارد. اتصالات پیچی به دو نوع اصطکاکی و اتکایی تقسیم می شوند. از نظر مبحث دهم مقررات ملی (۱۰-۲-۹-۳-۳) در اتصالات اتکایی که لقی و خستگی در اثر ارتعاشات یا نوسانات بارگذاری مساله ساز نیستند کافی است پیچها را تا حالت سفت کردن اولیه ( در حد توان یک کارگر حرفه ای) محکم نمود. در غیر این صورت، الزاما باید پیچها پیش تنیده شوند.

در قطعات ماشین الات تحت بارهای دینامیکی پیچها را پیش تنیده می کنند. حتی استفاده از دو مهره پشت سر هم برای جلوگیری از شل شدن پیچ ممکن است پیشنهاد گردد. با وجود این، بازدیدهای دوره ای به منظور اطمینان از کارکرد درست اتصال الزامی است.

در پل مورد نظر برخی پیچهای وصله فلنجی یالهای افقی خرپای پل نیز باز شده بود که بشدت می توانست خطر آفرین باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 3 =