سازمان نظام مهندسی ساختمان ویژگی های کم نظیر دارد که برخی از مهمترین این ویژگی را می توان به صورت زیر نام برد:

🔶 افراد نخبه عضو سازمان.
هرچند همه اعضای سازمان افراد متخصص در زمینه صنعت ساختمان هستند. با این حال، در سالهای اخیر وجود نخبگان و اعضای هیات علمی رشته های مرتبط با صنعت در بین اعضای سازمان قابل ملاحظه شده است. حضور این افراد در رده های تصمیم گیری و تصمیم سازی سازمان یکی از نقاط قوت سازمان در سالهای اخیر است.

🔶 حرفه مندان با تجربه سالیان طولانی:
سالیان نسبتا طولانی فعالیت سازمان در کنار به وقوع پیوستن حوادث مختلف، باعث پرورش مهندسان حرفه مند صاحب نظر در صنعت ساختمان شده است که گنجینه گرانسنگی برای سازمان می باشند.

🔶 حضور گسترده در جامعه:
جمعیت زیاد اعضای سازمان که در بسیاری از مناطق کشور و شهرهای کوچک و حتی روستاها حضور دارند یک نقطه قوت این سازمان است. اعضای سازمان به همراه خانواده هایشان یک قدرت بزرگ اجتماعی هستد. علاوه بر این، بخش عمده ای از اقتصاد کشور به صنعت ساختمان اختصاص دارد. اکثر مردم کشور به نوعی با سازمان یا نتیجه کار اعضای آن ارتباط دارند.

🔶 نفوذ گسترده در سازمانها و ادارات تخصصی صنعت ساختمان:
تعداد قابل ملاحظه ای از اعضای سازمان کارمند یا مدیران ارشد ادارات و سازمانهای موثر در صنعت ساختمان هستند. احساس دلبستگی مهندسین این ادارات و سازمانها با سازمان نظام مهندسی ساختمان می تواند رشته ارتباط سازمانها را محکم کند و درراستای تحقق اهداف سازمان به کار گرفته شود.

🔶 سازمان غیر دولتی، کوچک و چابک:
این ویژگی باعث می شود که اهداف پیگیری شده به سرعت محقق شود. افزایش کیفیت ساخت و سازها و آموزش تخصصی مهندسین در سازمان دو مصداق خوب از این ویژگی است. وجود منابع مالی نسبتا خوب در کنار چابکی سازمان کمک شایانی به دسترسی سریع به اهداف می کند.

📌 با وجود این ویژگی های تقریبا منحصر به فرد، تغییرات عظیم اجتماعی، علمی و حرفه ای از عهده چنین سازمانی بر می آید. ولی سازمان و اعضای آن، آنچنانکه شایسته آن است در جامعه موثر نیستند یا شناخته نمی شوند. یکی از مهمترین دلایل چنین وضعیتی عدم همگرایی درون سازمانی است. نخستین شرط موثر بودن، وحدت و همگرایی است. اعضای هیات مدیره ها و شورای مرکزی باید مظهر این وحدت باشند.

با وجود چنین ظرفیتهایی درسازمان، نیاز به اقدامات خارق العاده از سوی مدیران سازمان نیست. فقط کافی است با وفاق، زمینه را فراهم کنند. این انرژی درونی بی نظیر سازمان را بسرعت رو به جلو خواهد برد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + پنج =